Indstillinger af sprog + vil ikke hente fra webside

Jeg har problemer med at hente dansksprogede titler. Der skrives ??? i stedet for fx ø/å/æ. Jeg oplever også, at Zotero ikke vil hente alle dokumenter fra websider. Den henter ganske enkelt ikke dokumentet ind. Jeg har opdateret og installeret connector. Nogen, der kan hjælpe?
  • Nogen der kan hjælpe?
  • Kan du si hvilket operativsystem du benytter og gi et eksempel (nettadresse) på en danskspråklig tittel som du ikke får importert korrekt? Kan du også gi et eksempel (nettadresse) på en side der du ikke får importert artikkelen? Da kan vi teste og se om vi får samme problem.
  • Tak fordi, du forsøger at hjælpe :-) Jeg bruger Windows og Crome.
    Jeg plejer at kunne tilføje en pdf fra min egen pc. Den ved jeg godt ikke kan gælde som kildehenvisning. Men jeg har hentet den fra denne side og derfra ned på min egen pc: file:///C:/Users/lenel/Zotero/storage/7A3LXSSG/21038257-Netvaerksmoedet-naar-foraeldre-og-professionelle-samarbejder.html

    De bøger, jeg ikke kan få til at skrive æ,ø og å kan være det her isbn-nr: 978-82-7634-611-4
    Det ser sådan ud, når jeg henter den ind i mit bibliotek: Utviklingsst??tte foreldrefokusert arbeid med barn.

    Sådan har det aldrig været før.
  • For den første så fant jeg artikkelen på denne siden: https://www.qeqqata.gl/nyheder/2012/02/qeqqata_kommunia_styrker_det_tvaerfaglige_samarbejde_paa_borne_og_ungeomraadet?sc_lang=da Navnet på pdf-en som kan lastes ned er: netvarksmodet_dk.pdf Det finnes ingen metadata i den filen som Zotero kan bruke til å selv justere navnet til å bli korrekt dansk.
    I det andre tilfellet så henter Zotero boken fra WorldCat katalogen. Jeg får samme tittel som deg hvor ø er blitt til ??. Der mistenker jeg at det er WorldCat som ikke eksporterer filen korrekt for hvis du går inn på denne siden: https://www.worldcat.org/title/utviklingssttte-foreldrefokusert-arbeid-med-barn/oclc/1028473545&referer=brief_results så ser du at tittelen er korrekt der. Om jeg bruker Zotero Connector til å hente boken så skjer akkurat det samme som ved bruk av Add Item(s) by Identifier. Det kan tyde på en feil i Zotero's translator for WorldCat.
    Jeg er selv norsk og har en del titler med æ, ø eller å i tittelen og har ikke opplevd dette som et generelt problem. Jeg rapporterer problemet med WorldCat og æ, ø, å i en separat post.
  • En kjapp tilleggskommentar. Det ser ut for at WorldCat er problemet og ikke Zotero.
  • Tak, hvor er du bare sød!
    Jeg forstår ikke helt det med med det link, du fandt omkring netværksmøder. Når jeg klikker på det, kommer jeg til noget med Grønland og ikke den danske kommune Århus. Jeg har mange PDF filer liggende i Zorero fra i sommers, som er fra min egen pc, og som fint kunne hentes ind i en opgave dengang og fungere som litteraturhenvisning. Derfor forstår jeg ikke helt, hvorfor det nu ikke kan lade sig gøre?
  • Det kan være min feil at det ble en fil fra Grønland, jeg prøvde kun å søke opp "Netvaerksmoedet-naar-foraeldre-og-professionelle-samarbejder" på internett og fant den siden jeg lenket til og den ga mening for meg. Den filen som du viser til på C:\users\ har du allerede tilgjengelig i Zotero, stemmer ikke det? Jeg er litt usikker på hva du mener med å hente inn i en oppgave. Hvis det mangler metadata i filen, vil Zotero ikke kunne lage en overordnet post og fylle inn tittel og forfatter. I så fall må du gjøre det manuelt. Høyreklikk på pdf i Zotero i midtfeltet og velg "Lag overordnet element" eller tilsvarende. Da kan du endre tittel og forfatter i samsvar med filen og sitere artikkelen slik du ønsker.
  • edited November 26, 2021
    Jo, det er helt rigtigt. Den har jeg adgang til. Men fra den side, kan jeg så downloade selve pdf'en til min egen pc. Og det er den, jeg ikke kan få ind i biblioteket, hvilket jeg har kunnet før.
    Jeg kan ikke finde det sted, du er så sød at henvise mig til. Altså det her: " Højreklik på pdf i Zotero i midtfeltet og velg "Lag overordnet element" eller tilsvarende". Man kan vist ikke vedhæfte skærmbilleder her, så du kunne vise mig det, så vil det være ok med dig, hvis vi udveksler mailadresser, hvor vedhæftninger er mulig?
  • edited November 26, 2021
    Ok, da forstår jeg. Det du gjør er å dra filen fra explorer og slippe den over midtfeltet i Zotero. Pass da på at den kommer mellom to referanser så den ikke blir et vedlegg til en annen oppføring. Alternativt kan du klikke på grønt plusstegn og velge "gem kopi af filen". (Jeg ville redigert posten din og fjernet epost adressen slik at ikke den blir brukt av spammere :) )
  • Tusind tak. Du er min helt :-) Jeg fandt ud af det. Og min mail er slettet :-)
  • Bare hyggelig :)
Sign In or Register to comment.